مصطفی نخعی نماینده مجلس تاکید کرد برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار عصر ایران در مورد حذف کارت سوخت جایگاهها، گفت: دولت برای اینکه مصرف سوخت را مدیریت کند می خواهد صورت مسئله را با حذف کارت جایگاهها پاک کند. سهمیه بنزین مردم 60 لیتر 1500 تومانی و صد لیتر 3 هزار تومانی مشخص شده است. حالا اگر کسی بیشتر نیاز داشت چکار باید کند؟ این کارت جایگاه را برای همین گذاشتند که این نیاز را برطرف کند. اینکه بخواهند این کارت را حذف کنند به صلاح کشور نیست.
او افزود: در بحث بنزین متاسفانه دولت در این چند سال گذشته خیلی از اقداماتی که جنبه قیمتی نداشت و می توانست به مدیریت مصرف بنزین کمک کند را معطل نگه داشت و کار خاصی انجام نداد. در کمیسیون ما بارها این مسئله را تذکر دادیم.
وی اظهار کرد: خیلی برنامه ریزی مشخصی در بحث مدیریت مصرف بنزین ندیدیم. مثلا بحث توسعه جایگاه های سی ان جی و بحث افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز که مصوبه شورای اقتصاد را داشت اجرایی نشد و اقدام موثری در افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز انجام نشد.
نخعی تاکید کرد: متاسفانه ما هنوز از نسل چهار قدیمی سی ان جی استفاده می کنیم که خود باعث عدم استقبال مردم شد. مردم احساس می کنند موتورهای آنها دچار آسیب می شود یا قدرت و توان لازم را ندارد. متاسفانه شاهد برنامه مدونی نبودیم. با این که ما چندین بار بحث واردات خودرو را در مجلس تاکید کردیم و قانون گذاشتیم و اصلاح قانون ساماندهی خودرو را داشتیم اما با این حال متاسفانه دولت این را نیز عملیاتی نکرد. انتظار این بود که واردات خودروهای هیبریدی کم مصرف در کشور افزایش پیدا کند که به مدیریت مصرف سوخت کمک می کرد.
وی افزود: سالانه تعداد زیادی از خودروهای کشور فرسوده می شوند و از طرف دیگر ورودی خودرو نداریم و برنامه ای برای خودروهای فرسوده وجود ندارد. با این اقدامات انجام نشده این حجم مصرف طبیعی است.
نخعی در مورد مجوز مجلس به دولت برای این کار، گفت: ما در مجلس حکمی گذاشته بودیم که دولت سیاستگذاری کند تا مردم ترغیب شوند از کارت های شخصی خود استفاده کنند و باید زیرساخت های آن را فراهم می کرد که این کار را انجام نداده است و می خواهد با حذف کارت ها صورت مسئله را پاک کند.
وی تاکید کرد: ما با یک بحران مصرف بنزین در کشور مواجهه هستیم. در ایام عید عدد 150 میلیون لیتر مصرف بنزین در روز را نیز ذکر اعلام کرده اند. حداکثر تولید بنزین ما 103 میلیون لیتر در روز است و بقیه هم از ریفورمیت های پتروشیمی استفاده می کنیم و آن را میکس می کنیم و دوباره به عنوان بنزین استفاده می کنیم. این هم یک ضرر به اقتصاد است چراکه به پتروشیمی ها آسیب می زنیم. ریفورمیت ها می توانند برای کشور ارزآوری داشته باشند که ما اینها را حذف می کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین، گفت: مجلس فعلا برنامه ای برای تغییر قیمت و افزایش قیمت و سه نرخی شدن ندارد و هر گونه افزایش قیمت یعنی دولت می بایست منبع جدید را در بودجه می آورد که دولت در لایحه بودجه چنین منبعی را تعریف نکرده است. این به آن معنا است که دولت برنامه ای برای افزایش قیمت ندارد چون اگر می داشت باید منابع را در بودجه می آورد یا اینکه لایحه جدیدی برای اصلاح بودجه 1403بیاورد چون منبع جدید مصرفش هم باید مشخص شود.
وی در مورد شلوغی مراکز پلیس+10 و قطعی سیستم برای ثبت نام کارت سوخت، گفت: اینها واقعیت های اجرایی هستند. افرادی که به وزیر نفت و تصمیم بگیران این حوزه مشاوره می دهند واقعیت های اجرایی را در نظر نمی گیرند.
نخعی تاکید مرد: مجلس برای حذف کارت سوخت شروط گذاشته است که با تحقق آن شروط دولت بیاید برنامه ریزی و سیاستگذاری کند که ما هم بیشتر جنبه تشویق را مطرح کردیم که شما به گونه ای برنامه ریزی کنید من که می خواهم به جایگاه بنزین بروم یک جاذبه ای وجود داشته باشد که به جای کارت جایگاه، از کارت خودم استفاده کنم این به آن معنا نیست که شما کارت جایگاه را حذف کنید.
وی گفت: ما در کمیسیون انرژی حتما جلساتی با حضور وزیر نفت و مسئولان زیربط برگزار می کنیم و جنبه های مختلف را بررسی می کنیم چراکه معتقدیم نباید برای مردم مشکل ایجاد شود. بررسی می کنیم که آیا این ادعا که یک هفته ای کارت سوخت صادر می شود قابلیت اجرایی دارد یا نه؟